Chalmers-forskare imponerar - Ekkommunikation
586

Chalmers-forskare imponerar

Med hjälp av experiment på jäst, har forskare på Chalmers kunnat göra fantastiska framsteg i så vitt skilda områden som neurologiska sjukdomomar och nya biodrivmedel. Likaså kan man nu se konkreta resultat av kombinationen av kunskaper i databehandling, medicin och fysik som för några år sedan snarare klassades som science fiction.

De speciellt inbjudna till symposiet ”Engineering Good Life” i Chalmerska huset i Göteborg på Luciadagen fick se fantasikittlande exempel på 3D-printning av ett mänskligt öra, virusdetektion med hjälp av en vanlig smart phone, en armprotes som patienten styr med sin egen vilja och möjligheter att upptäcka njurcancer med ett enkelt blodprov…

Medverkande Chalmersforskare: Professor Jens Nielsen (som inledde med en översikt) med sina medarbetare Dina Petranovic (neurologiska sjukdomar), Franceso Gatto (njurcancer), Nathalie Scheers (koloncancer) och Adil Mardinoglou (fetmarelaterade sjukdomar) på Institutionen för systembiologi samt professorerna Mikael Persson (översikt), Fredrik Höök (virusdetekteringsmodeller), Paul Gatenholm (3D-printning av mänskliga organ) och slutligen forskaren Max Ortiz Catalan (som tagit fram den tankestyrda armprotesen). Moderator var Eva Krutmeijer som också ledde slutdiskussionen då Jan-Olov Jacke (VD AstraZeneca Sverige) och Jenny Fäldt (forskningschef SCA) och Ann-Sofie Sandberg (professor  och avdelningschef  för Chalmers styrkeområde för livsvetenskaper deltog.

Symposiet genomfördes för att tacka och hedra Barbro Osher och stiftelsen Pro Suecia som hon driver med sin man Bernard Osher. Båda deltog i symposiet som avslutades med en oförglömlig middag i det nyrestaurerade bankvalvet.